Poradnik graficzny

czyli, jak możemy Ci pomóc w promowaniu firmy!

Jak rozmawiać z grafikiem o kolorach?

ilustracja do artykułu o kolorach w projektowaniu graficznym
Wielokrotnie tłumaczyłeś grafikowi, że w projekcie ma użyć koloru skorupki jajka, a on zastosował jasne brązy. Zaznaczyłeś wyraźnie, że logo ma być amarantowe, a dostałeś je w kolorze fuksji. Mówiąc, że w projekcie chcesz gołębią szarość otrzymałeś kolor nie taki, o jakim myślałeś. O co tutaj chodzi? Czy graficy nie rozróżniają kolorów? Jeśli spotkało Cię coś takiego i chcesz w przyszłości uniknąć podobnych wpadek przeczytaj artykuł na naszym blogu: Jak rozmawiać z grafikiem o kolorach.
Ludzie nie myślą tak samo
Klienci opisując kolor bardzo często odnoszą go do przedmiotu w danym kolorze. Mówią więc o górniczym zielonym, majtkowym różu, pudrowym różu, kolorze pąsowym, kawowym, biskupim itd. Grafik realizuje życzenie klienta i dobiera kolor w jego mniemaniu odpowiedni. Pokazuje projekt i okazuje się, że nie o to chodziło. Skąd te rozbieżności między klientem, a grafikiem odnośnie koloru? Skąd się biorą nieporozumienia? Cały problem w tym, że ludzie nie myślą tak samo.
Rozmawiając z grafikiem o kolorach zakładasz, że on doskonale wie o jaki kolor Ci chodzi. Czy aby na pewno? Zastanów się, grafik nie jest jasnowidzem, nie potrafi czytać w Twoich myślach. Jeśli mówiąc, że chcesz jagodowy kolor na okładce projektu myślisz o dojrzałych owocach możesz się zdziwić otrzymując okładkę w kolorze lodów jagodowych. To też jest kolor jagodowy ale zupełnie inny…
W takim razie jak rozmawiać o kolorach?
Przede wszystkim precyzyjnie, czyli musimy zacząć od odrobiny teorii. Dwa najczęściej stosowane w projektowaniu graficznym tryby kolorów to RGB i CMYK. Jeśli projektujemy prace do wyświetlania na monitorach, tabletach czy smartfonach korzystamy z przestrzeni barwnej RGB. Jeśli natomiast projektujemy prace do druku wtedy nasze projekty muszą powstać w CMYK-u.
RGB – nazwa to skrót powstały z pierwszych liter R-red, G-green, B-blue. W tej przestrzeni barwnej kolory tworzy się poprzez mieszanie trzech wiązek światła: czerwonej, zielonej oraz niebieskiej. W ten sposób możemy uzyskać każdy inny kolor np.: R-255, G-255, B-255 to kolor biały, R-0, G-0, B-0 to kolor czarny, R-227, G-6, B-19 to kolor czerwony. Monitor świeci kolorami dlatego paleta RGB posiada większy zakres kolorów i są one bardziej wyraziste.
CMYK – nazwa to skrót powstały z pierwszych liter C-cyan, M-magenta, Y-yellow, K-black. Kolory tworzy się poprzez nakładanie kolejnych farb, a miejsce niezadrukowane pozostaje białe. C-0, M-100, Y-100, K-0 takie składowe dadzą nam kolor czerwony. Paleta CMYK ma mniejszy zakres kolorów i nie da się w niej odwzorować wszystkich kolorów RGB. Dlaczego to takie ważne? Jeżeli np. masz „gotową ulotkę” w RGB to grafik będzie musiał przekonwertować ją w programie graficznym do przestrzeni barwnej CMYK jeżeli ma zostać wydrukowana w drukarni. Efekt wydruku może Cię zaskoczyć bo kolory będą zupełnie inne niż widziałeś je na ekranie monitora.
Podsumujmy
Jeżeli w swoim projekcie chcesz konkretny kolor najlepiej podaj jego składowe. Dla prac webowych w RGB, dla prac do druku w CMYK-u.
Jeżeli nie znasz składowych koloru to znajdź zdjęcie, na którym jest Twój kolor i wyślij je do grafika. Grafik mając otwarte zdjęcie w Photoshopie może pobrać próbkę koloru kroplomierzem i otrzymać jego składowe.
Każdy z nas ma monitor innego producenta, z innymi ustawieniami. Obraz na Twoim monitorze może wyglądać inaczej niż na monitorze grafika. Spróbuj otworzyć ten sam projekt na monitorze i komórce. Widzisz różnice? Pamiętaj, że kolor na monitorze zawsze jest bardziej intensywny, nasycony i błyszczący niż na wydruku.
Rozmawiając o kolorach bądź precyzyjny. Nie mów: proszę trochę rozjaśnić ten kolor, jak dla mnie ciut za ciemne, proszę odrobinkę nasycić. Określenia typu: ciut, nieco, trochę, bardzo, albo mocno nic nie mówią. Ile to jest ciut? Ja nie wiem. Powiedz lepiej tak: proszę rozjaśnić ten kolor o 20%, proszę dołożyć 15% czarnego.
Jeżeli zamówiłeś u grafika logo domagaj się aby sprecyzował użyte kolory. Musisz wiedzieć jakie składowe w RGB i CMYK-u mają Twoje kolory firmowe. Powinien jeszcze podać nr koloru Pantone. Ale o tym w kolejnym artykule.
Joanna Frydko
Grudzień 2020
znajdziesz mnie na:

Powrót do spisu treści

Poradnik jest ciekawy?

Zaglądaj do niego regularnie!
Zapisz się na newsletter

O autorce

Joanna Frydko autorka artykułu
Z wykształcenia jestem projektantem komunikacji wizualnej. Od uzyskania dyplomu Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie zajmuję się projektowaniem graficznym. Biegle posługuję się narzędziami cyfrowymi oraz technikami tradycyjnymi takimi jak ołówek czy akwarela.

Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią?
Zapraszam do kontaktu.
Joanna Frydko
Pracownia Projektowa Zygzak
jfrydko@pracowniazygzak.pl