Poradnik graficzny

czyli, jak możemy Ci pomóc w promowaniu firmy!

Czy kody QR mogą być pomocne w biznesie?

ilustracja artykułu o kodach QR w biznesie
Najpierw kilka słów o tym czym w ogóle kody QR są (z ang. Quick Response Code). Są to kwadratowe kody kreskowe, które jednak zamiast kresek przybierają kształty geometryczne. Pozwalają na zapisanie w nich dużej ilości danych, np. w przypadku znaków alfanumerycznych można ukryć w kodzie aż 4296 znaków.
Mechanizm działania kodów QR jest bardzo prosty. W urządzeniu mobilnym musimy mieć specjalny czytnik elektroniczny (skaner kodów) który, gdy przyłożymy telefon czy tablet do kodu odczyta go i wszelkie zakodowane informacje wyświetlą się na urządzeniu. Jakie to będą informacje? Tu jak zwykle ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. W tym artykule przedstawię cztery pomysły na ich wykorzystanie w relacjach biznesowych, jeśli macie jakieś inne i chcecie się nimi podzielić to piszcie lub dzwońcie – może będzie kontynuacja wątku w kolejnych artykułach 😊
Cyfrowa wizytówka
Kluczowym elementem, który powinieneś mieć w swoim arsenale to bycie osiągalnym. Posiadanie pod ręką własnej wizytówki do nawiązywania kontaktów w przypadku spotkania kogoś, kto może być zainteresowany Twoim produktem lub usługami, ma kluczowe znaczenie. Jednak pewnie nie masz miejsca na noszenie dużej ilości drukowanych wizytówek. Podobnie i Twoi znajomi i klienci też nie będą chcieli ich nosić przy sobie😊
Rozwiązanie? Utwórz cyfrową wizytówkę! Wystarczy wygenerować kod vCard QR Code, który zawiera nie tylko Twoje podstawowe dane kontaktowe, ale także np. nazwę i adres firmy, Twoje w niej stanowisko czy także krótki opis Twojej działalności. Pobrany obraz kodu QR można dodać do swojej drukowanej wizytówki, dzięki czemu wystarczy mieć przy sobie tylko jedną papierową wizytówkę. Nowi, poznani przez Ciebie ludzie mogą zeskanować Twój kod QR i automatycznie zapisać Twoje wszystkie dane w swoim telefonie, bez konieczności ręcznego ich przepisywania😊
Tutaj mała próbka, zeskanuj poniższy kod i dodaj mnie do swoich kontaktów:
Adam Frydko - cyfrowa wizytówka
Dostęp do materiałów
Wyobraźmy sobie sytuację, gdy mamy wiele produktów w naszym asortymencie sprzedażowym, do każdego z nich jest karta katalogowa, instrukcja obsługi, ulotka czy inny materiał reklamowy. Gdybyśmy chcieli zawsze mieć pod ręką wszystkie te materiały to pewnie musielibyśmy na spotkania z klientem jeździć busem😊
W tym wypadku również z pomocą może nam przyjść kod QR umieszczony na stronach internetowych, na stoisku targowym czy w folderze produktowym a pozwalający po zeskanowaniu pobrać szczegółowe materiały. Materiały takie w formie elektronicznej np. plików PDF mogą być przechowywane na serwerze firmowym i udostępniane poprzez QR kody właśnie zainteresowanym osobom. Proste i eleganckie rozwiązanie, dajemy Ci podstawowe informacje a po szczegóły sięgnij do wersji elektronicznej. Dwa w jednym, oszczędzamy pieniądze na materiały drukowane i jednocześnie wspieramy rozwiązania ekologiczne
Strona docelowa sprzedaży produktu i media społecznościowe
Pewnie nieraz spotkaliście się z problemem, gdy podawaliście adres waszej strony internetowej komuś w czasie rozmowy i wielokrotnie musieliście go przeliterować, aby odbiorca wykonał poprawny zapis. Jeszcze większy problem występuje w przypadku adresów do mediów społecznościowych typu Facebook, Linkedin czy Instagram, adresy w tych serwisach mogą się składać z bardzo dziwnych znaków i wieloliterowych zbitek wyrazów co uniemożliwia poprawne ich podanie. Zresztą taki długi i „brzydki” adres internetowy na wydrukowanej ulotce czy wizytówce prezentuje się beznadziejne.
Jak się domyślacie rozwiązaniem na ten ból głowy są kody QR😊 Możemy zapisać w postaci małego kwadracika nawet bardzo długi złożony adres internetowy, „oprawić” go graficznie i umieścić na materiałach drukowanych. Po jego zeskanowaniu telefonem lub tabletem szybko przeniesiemy się na odpowiedni kanał w mediach społecznościowych czy mocno zagnieżdżonych podstronach firmowej strony internetowej. Proste i skuteczne rozwiązanie.
Kupony rabatowe
Na koniec jeszcze jedna propozycja, szczególnie przydatna dla tych, którzy w sprzedaży swoich usług lub produktów stosują kody rabatowe. Posiadanie kodu promocyjnego z rabatem pozwala na zwiększenie sprzedaży, kody te są poszukiwane przez klientów – sam chętnie z nich korzystam i czytający ten artykuł pewnie również😊
Jedną z największych zalet korzystania z kuponów z kodem QR jest to, że usprawniają proces drukowania i przejścia na postać cyfrową, co jest szczególnie przydatne w przypadku sklepów, które w dużym stopniu opierają się na marketingu drukowanym i mają fizyczne lokalizacje. Twoi klienci nie muszą już zbierać kuponów w kieszeniach, torebkach lub portfelach. Wystarczy zeskanować kod QR, aby kupon został zapisany bezpośrednio na urządzeniu mobilnym, co ułatwia jego realizację.
Jeśli jeszcze w Twojej firmie nie korzystaliście z kodów QR to myślę, że warto się nimi bliżej zainteresować. Część klientów naszej pracowni już z nich korzysta i widzą w nich skuteczne narzędzie marketingowe.
Adam Frydko
Styczeń 2022

Powrót do spisu treści

Poradnik jest ciekawy?

Zaglądaj do niego regularnie!
Zapisz się na newsletter

O autorze

Adam Frydko autor artykułu
Jestem absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach, gdzie nauczyłem się projektowania i konstruowania inżynierskiego. Obecnie również projektuję oraz konstruuję... tyle, że w obszarze internetu. Od 2003 roku razem z Joanną prowadzę Pracownię Projektową Zygzak i chętnie będę dzielił się z Wami moimi spostrzeżeniami z codziennej pracy, może komuś się przydadzą;)

Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią?
Zapraszam do kontaktu.
Adam Frydko
Pracownia Projektowa Zygzak
zygzak@pracowniazygzak.pl