Poradnik graficzny

czyli, jak możemy Ci pomóc w promowaniu firmy!

Ratunku, nie mam spadów!

ilustracja do artykułu o kolorach w projektowaniu graficznym
Jesteś właścicielem/właścicielką małego biznesu, masz już swoje logo oraz wizytówki. Stale poszerzasz swoją ofertę i chcesz poinformować o tym swoich klientów. Wydaje ci się, że do tego celu najlepsza będzie ulotka. Zabierasz się więc do roboty. Przygotowujesz projekt: piszesz teksty, wybierasz odpowiednie zdjęcia, dodajesz logo, zmieniasz kolory, dopasowujesz wielkość tekstu. Cały czas coś zmieniasz, bo wydaje ci się, że nie wygląda to dobrze. Zajęło ci to sporo czasu, ale w końcu jest gotowy projekt, z którego jesteś zadowolony/ zadowolona. Wysyłasz pracę do drukarni i już czekasz na gotowe druki. Niestety dostajesz odpowiedz zwrotną: w pracy brakuje spadów, proszę podesłać poprawioną wersję ulotki. Ups… i co teraz? Co to są spady?
Spady to obszar druku, który wychodzi poza krawędź Twojej publikacji, a który po wydrukowaniu całego nakładu zostanie przycięty do docelowego rozmiaru. O co więc takie halo, skoro powiększony fragment pracy i tak ląduje w koszu? Wyobraź sobie, że Twoja ulotka pójdzie do druku bez spadów. Zostanie ułożona na arkuszu drukarskim, wydrukowana i przycięta… No właśnie o te cięcie tu chodzi. Nie ma możliwości idealnego przycięcia wg krawędzi Twojego projektu. Może pojawić się przesunięcie np. 0,5 mm. Niby nie dużo, ale chciałbyś/chciałabyś mieć ulotki, na których na jednej z krawędzi będzie widoczny biały, niezadrukowany pasek? A jeżeli wystąpi dodatkowo przesuniecie przodu względem tyłu ulotki? Wtedy niechciany biały pasek może być jeszcze większy. Spady chronią nas przed tego typu sytuacjami.

Jak uniknąć tego rodzaju błędów w przyszłości? Jak dobrze przygotować się do projektowania? Myślę, że nasza lista zadań znacznie Ci to ułatwi i zapobiegnie wielu kłopotom. No to zaczynamy:
1. Na początek wybierz rozmiar swojej pracy
Pamiętaj, że każdy rozmiar standardowy ma zawsze najlepszą cenę. Jeżeli potrzebujesz czegoś niestandardowego trzeba liczyć się z większym wydatkiem.
2. Powiększ format swojej pracy o spady
Przed przystąpieniem do projektowania sprawdź wymagania odnośnie wielkości spadów w miejscu, gdzie będziesz drukować swoją pracę. Najczęściej spady wynoszą od 2mm do 5mm, w niektórych jednak przypadkach potrzebne mogą być nawet 30mm spady. Musisz to wiedzieć zanim zaczniesz projektować grafikę.
3. Przygotuj potrzebne materiały
Napisz odpowiedni tekst, dobierz zdjęcia, grafiki, określ kolorystykę. Pamiętaj o wyborze właściwego kroju pisma. Najlepiej miej to wszystko zapisane w jednym miejscu. Nie będziesz tracić czasu na szukanie elementów po dyskach.
4. Zacznij projektować
Masz tekst, zdjęcia lub ilustracje, logo oraz wybrane kolory. Połącz to wszystko w zgrabną całość. Brzmi prosto, ale wcale nie jest to takie łatwe. Jest wiele zasad projektowania, które trzeba znać, aby praca dobrze wyglądała. Trzeba pamiętać o dobrej kompozycji, o tym by nie używać zbyt małych liter, o odstępach od krawędzi. Dużo tego. Można stracić mnóstwo czasu, a efekt całości nie będzie zadowalający. Dlatego jeśli będziesz mieć w tym miejscu trudności, pamiętaj, że zawsze możemy Ci pomóc. Wystarczy napisać maila.
5. Przygotuj pracę do druku
Masz gotową pracę. Spójrz jeszcze raz na nią. Czy wszystko jest OK.? Czy wszystkie teksty są poprawne? Nie ma żadnych literówek albo błędów w numerach telefonów? Jeśli wszystko jest w porządku zapisz swoją pracę w formacie graficznym wymaganym przez drukarnię. Jaki jest ten odpowiedni format? Najczęściej obecnie stosowanym formatem jest PDF. Ale uwaga plik PDF do druku i plik PDF do oglądania pracy w Internecie to nie są identyczne pliki. Różnią się kompresją a co za tym idzie jakością. Jeśli w tym punkcie utkniesz to ponownie zapraszamy do naszej Pracowni. Od przeszło 17 lat projektujemy i przygotowujemy prace do druku. Jesteśmy w temacie:)
6. Zleć druk gotowej pracy
Masz już pliki ze swoją pracą gotowe do druku. Wystarczy je teraz przesłać do drukarni. Często drukarnie udostępniają miejsce na swoim ftp-ie i tam należy wgrać pliki. W wysyłce plików pomocny może być również WeTransfer.com. Teraz pozostało Ci już tylko opłacić zamówienie i czekać na gotową pracę.
Joanna Frydko
Kwiecień 2021
znajdziesz mnie na:

Powrót do spisu treści

Poradnik jest ciekawy?

Zaglądaj do niego regularnie!
Zapisz się na newsletter

O autorce

Joanna Frydko autorka artykułu
Z wykształcenia jestem projektantem komunikacji wizualnej. Od uzyskania dyplomu Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie zajmuję się projektowaniem graficznym. Biegle posługuję się narzędziami cyfrowymi oraz technikami tradycyjnymi takimi jak ołówek czy akwarela.

Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią?
Zapraszam do kontaktu.
Joanna Frydko
Pracownia Projektowa Zygzak
jfrydko@pracowniazygzak.pl