Poradnik graficzny

czyli, jak możemy Ci pomóc w promowaniu firmy!

Do czego Ci potrzebny blog?

ilustracja do artykułu: Do czego Ci potrzebny blog?
Ostatnio słuchałem wypowiedzi pewnej osoby, dość znanej w świecie marketingu, która twierdzi, że czas blogów przemija. Nie rozwinęła ona swojej wypowiedzi i nie przedstawiła dowodów na to twierdzenie jednak zmotywowała mnie do zastanowienia się i rozważenia tematu. Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem to zapytałem sam siebie „Czy korzystam z blogów?”, odpowiedź była szybka, tak, korzystam. Kolejne pytanie do mnie było oczywiste „Z jakich blogów korzystam?”. Odpowiedź znalazłem również bardzo szybko i dzielę się nią poniżej:
Z blogów eksperckich
Pierwszy mój wybór z kategorii blogowych, taki wydaje mi się oczywisty, poszukuję wiedzy. Chcę znaleźć odpowiedzi, podpowiedzi i rozwiązania swoich problemów, najczęściej zawodowych. Więc jeśli jesteś fachowcem w jakiejś dziedzinie wiedzy to pisz bloga śmiało, na pewno są osoby, które czekają na kolejne wpisy.
Z blogów podróżniczych
Chętnie zaglądam na wszelkiego rodzaju blogi turystyczne, a ostatnio jakoś tak mocniej zainteresowałem się podróżami koleją, takimi dalszymi i ciekawymi trasami. Ot, takie zwichrowanie 😊 Do tego mapka z zaznaczoną trasą przejazdu, wykaz ciekawych miejsc do zwiedzania, czy dobrych miejscowych restauracji… to przepis na to abym na takiego bloga wracał.
Z blogów kulinarnych
Lubisz dobre ciasta i świetnie je pieczesz, na dodatek chętnie podzielisz się najnowszym przepisem. Uruchamiasz więc bloga kulinarnego, którego również chętnie odwiedzę. Aha, zrób jeszcze zdjęcia swoich cudowności, a z polecenia pojawią się kolejni odwiedzający…
Najlepsi przyjaciele - blog i newsletter
Artykuł ten nie ma być jednak o tym co lubię i czego szukam w blogowym świecie, on jest częścią poradnika i ma służyć Wam, drodzy czytelnicy. I w tym miejscu przechodzę do sedna mojego wywodu i przemyśleń, pamiętaj, połącz bloga z newsletterem! O zaletach samego newsletteru możecie poczytać we wcześniejszym artykule pt. „Ludzie listy piszą, czyli email marketing w pigułce”, natomiast połączenie bloga i newsletteru to petarda 😊, to dowiezienie klientowi Twoich „pyszności” prosto do domu. Czytelnik nie musi szukać po raz wtóry Twoich treści, przedzierać się przez dziesiątki (tysiące) stron. Jak raz do Ciebie trafił i zapisał się na listę kontaktów zainteresowanych prezentowaną przez Ciebie tematyką to będzie z wypiekami na twarzy oczekiwać kolejnej porcji wiadomości z ulubionego bloga. Będzie nawet gotowy by za to zapłacić…! Tak, najnowszy trend to płatne wiadomości e-mail, które w ofercie abonamentowej trafiają do subskrybentów z góry założoną częstotliwością i zawierają wyselekcjonowane treści, dokładnie dopasowane do zainteresowań czytelnika. Z moich obserwacji wynika, że istnieje spore zainteresowanie płatnymi treściami blogowo-newsletterowymi, na pewno będę się im przyglądał, analizował i być może w którymś kolejnym artykule szczegółowo opiszę.
Skąd brać pomysły na bloga?
Książkowa odpowiedź brzmi tak: najlepsze blogi zawdzięczają sukces temu, że dobrze odpowiadają na potrzeby grupy docelowej. Ja wolę prostsze teksty😊, jeśli chcesz mieć liczne i oddane audytorium to wyraźnie określ dla kogo piszesz i zastanów się, jakie oczekiwania i problemy mogą mieć Twoi czytelnicy i czy potrafisz im pomóc w ich rozwiązaniu. Nie ma lepszej rekomendacji dla Ciebie niż wdzięczność zadowolonego czytelnika gdy po przeczytaniu Twojego artykułu doświadczy momentu „AHA”😊.
Blog potrzebny jest do…
  1. Pokazania swojej wiedzy… a także pokazania wiedzy swoich pracowników.
  2. Tak, blog może być prowadzony kolektywnie. Każda z osób z zespołu firmowego ma swoje unikalne cechy i specjalne umiejętności. Zadbajcie o to by zaprosić ich do tworzenia treści. Dzięki temu blog biznesowy będzie miał więcej kategorii i tematów, z których Twoi odbiorcy mogą się uczyć. Różnorodność autorów i ich różne style pisania na pewno wpłyną korzystnie na jakość i popularność bloga.

  3. Zaangażowania odbiorców.
  4. Blog zyska stałych czytelników, jeśli będą oni stale zaintrygowani i zainteresowani Twoimi treściami. Jak to zrobić? Korzystaj z mediów społecznościowych. Konta w mediach społecznościowych Twojej marki mogą być wykorzystywane do bezpośredniego angażowania odbiorców poprzez komentarze i bezpośrednie rozmowy. Zadaj swoim obserwatorom różne pytania, aby zidentyfikować ważne dla nich tematy... no i oczywiście w kolejnych postach na blogu odnieś się do nich.

  5. Linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.
  6. Ten punkt dotyczy spraw technicznych i optymalizacji algorytmów wyszukiwarek internetowych tzw. SEO (ang. search engine optimization). Linkowanie do źródeł wewnętrznych jak i zewnętrznych pokazuje, że treści na Twoim blogu zostały zbadane i mogą być wspierane przez inne zasoby poza Twoimi. Przykładami linków wewnętrznych mogą być inne napisane przez Ciebie posty na blogu lub dowolne usługi lub programy, które udostępniasz. Kluczem jest tutaj niedodawanie jak największej liczby linków w jednym poście na blogu. Zamiast tego wybierz kilka linków, które bezpośrednio dotyczą i mogą pomóc odbiorcom poszerzyć wiedzę na dany temat. Pamiętaj, linkowanie do zewnętrznego źródła, zawsze zwiększa wiarygodność Twojego bloga biznesowego.

Blog może pomóc Ci zdobyć więcej leadów (kontaktów) i połączyć Cię z odbiorcami. Korzystając z linków, prosząc odbiorców o ich wkład i korzystając z pomocy swoich pracowników czy zewnętrznych autorów, możesz zbudować udany blog biznesowy.
A wracając do pierwszego akapitu tego tekstu, specjalnie nie stworzyłem tytułu z pytaniem „Czy czas blogów przemija?”, bo uważam, że nie przemija, a wręcz ma się świetnie. Ważne jest po prostu pytanie „Do czego Ci potrzebny blog?”, dopiero przemyślana odpowiedź i odpowiednia strategia pozwoli na pełne korzystanie z wartości jakie artykuły blogowe ze sobą niosą.
Postscriptum 😊
Pozdrawiam autorów blogów, którymi w naszej pracowni się opiekujemy😊 Zajrzyjcie do nich i zobaczcie jakie świetne treści przygotowują dla swoich czytelników: notatkikynologa.pl, msgvexillo.pl
Adam Frydko
Sierpień 2022

Powrót do spisu treści

Poradnik jest ciekawy?

Zaglądaj do niego regularnie!
Zapisz się na newsletter

O autorze

Adam Frydko autor artykułu
Jestem absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach, gdzie nauczyłem się projektowania i konstruowania inżynierskiego. Obecnie również projektuję oraz konstruuję... tyle, że w obszarze internetu. Od 2003 roku razem z Joanną prowadzę Pracownię Projektową Zygzak i chętnie będę dzielił się z Wami moimi spostrzeżeniami z codziennej pracy, może komuś się przydadzą;)

Masz pytania, chcesz się podzielić swoją opinią?
Zapraszam do kontaktu.
Adam Frydko
Pracownia Projektowa Zygzak
zygzak@pracowniazygzak.pl